Hjältar

farman660

Foto: Joakim Roos ”Jag är fortfarande Farman, kurd från Irak. Men jag spionerar inte längre på mina systrar. Både killar och tjejer måste få uppleva kärlek och vara fria att bestämma över sitt eget liv”, säger Farman Sediq.

Farman Sediq vaktade sina systrars oskuld och ansåg att de flickor han själv hade sex med var horor. Men så blev han kär på allvar – och förälskelsen ledde till att tjejen blev misshandlad av sin bror. ”Plötsligt såg jag mig själv med nya ögon”, säger Farman.

Läs hela artikeln:

http://www.dn.se/insidan/jag-vagrar-vara-fortryckare-1.967509

 


 

Idag efter lektionen gick jag ner till min kurator för att få lite råd, och under tiden jag väntade så tog jag fram en tidning 'GLÖD' och började bläddra i den, och så såg jag ett bekant ansikte.
Jag läste rubriken Familjen satte stopp för deras kärlek och började genast fortsätta läsa.
Det brann i hela min kropp, jag kände hur mitt hjärta började slå snabbare och snabbare.
Det va som att jag levde in i historian. Varför finns det så mycket ont? varför ska det vara så orättvist?

Farman är verkligen en hjälte. Att först se allt från en synvinkel, där det är fel att systrarna ska ha kille osv till att öppnat ögonen och sett verkligheten. Det är vad man kallar hjälte.
Det finns killar som inte brytt sig från början, men det är bara så de är. Enligt mig ser jag är dom inte hjältar, bara allmänt snälla (?) .. Jag hoppas att fler killar vaknar upp, att fler inser att bara för att ens syster har en kille så är hon inte dålig, hon drar inte skam över sin familj. Tack för att Sharafs hjältar/hjältinnor finns.

Läs artikeln, och förstå ..
Jag och 2 tjejer i klassen skriver ett projektarbete just om heder, och målet är att försöka starta en organisation här i Uppsala, om det inte går igenom så har vi iallafall grunden till hur man startar.

Jag ska själv ta kontakt med United Sisters och kolla vad de gör för något, vad de har för nytta för oss ..

- Shabnam

Fashionize.se

Kommentarer
Postat av: Sina Faroghi

Nice, jag gillar detta!



Dock måste alla andra inse att när de väl kommer hit, att de måste acceptera demokratins regler om att alla får tycka och agera som de vill (inom rimliga gränser).



Jag förstår grejen, men tycker inte det är rätt att misshandla sin familj för sådana grejer, det finns bättre sätt.

2009-10-14 @ 10:26:48
URL: http://sflife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag kommer tillbaka!

E-postadress: (Visas enbart för Shabnam)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0